نظرکاوی -کشف اطلاعات از نظرات به صورت خودکار

با افزایش روز افزون کاربران اینترنت، این بستر به منبعی غنی از اطلاعات تبدیل شده و با همگانی شدن آن، بیان نظرات و عقاید کاربران درباره محصولات، سازمان‌ها و اشخاص با سادگی بیشتری انجام می‌شود. در این میان کسب اطلاعات و کشف دانش از این حجم وسیع داده‌ها مشکل‌تر و سخت‌تر می‌شود . در تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ توسط فرست و همکارانش انجام گرفت نشان دهندهٔ آن بود که تعداد خریدهای الکترونیکی در ایالت آمریکا که طی سال ۲۰۰۸ انجام گرفته ۱۷درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ افزایش پیداکرده است.

از طرف دیگر با افزایش تعداد خریدهای الکترونیک، شناسایی پارامترهای موثر در تصمیم گیری مشتریان در خرید الکترونیک به عنوان یک مبحث مهم مورد توجه محققان و تولیدکنندگان قرار گرفت. به این منظور در تحقیقی که توسط گروه کام‌اسکور در سال ۲۰۰۹ انجام شد، نظرات سایر مشتریان، به عنوان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در خرید الکترونیک مشخص گردید.

نظرات کاربران در مورد کالاهای متفاوت از دیدگاه‌های مختلف دارای اهمیت می‌باشد، به عنوان نمونه از دید مشتری، مطالعه نظرات مشتریان در مورد یک کالا باعث کسب اطلاعات در مورد آن کالا، مقایسه آن کالا با کالاهای مشابه و شناخت ضعف‌ها و قوت‌های آن کالا می‌شود و در ‌‌نهایت ممکن است به تغییر در تصمیم‌گیری مشتری در خرید آن کالا منجر شود. همچنین از دید فروشنده، مطالعه نظرات مشتریان می‌تواند باعث تغییر در استراتژی تولیدات آینده و شناسایی اولویت‌های کاربر در خرید گردد.

 در گذشته معمولاً تولید‌کنندگان برای بدست آوردن نظرات کاربران از فرم‌های نظرخواهی با پرسش و پاسخ‌های چند گزینه‌ای، استفاده می‌کردند ولی با گسترش وب ۲ و همگانی شدن استفاده از اینترنت، افراد تمایل بیشتری به بیان نظرات از طریق نوشتار نشان دادند و وب سایت‌هایی مانند آمازون به منبعی برای نشان دادن نظرات کاربران در مورد یک محصول تبدیل شد. به عنوان مثال جملات زیر نظر یک کاربر در مورد دوربین Canon SX۳۰IS می‌باشد.

I'm definitely not a photographer, This is an extremely high quality camera for the price and It gives you a lot of creative control and very good image quality.

هم اکنون مشتریان و تولید کنندگان از این نظرات برای شناسایی نقاط قوت و ضعف محصولات استفاده می‌کنند ولی با توجه به افزایش حجم نظرات، مطالعه موردی و نتیجه‌گیری نهایی از آنهادیگر امکان پذیر نبوده و لذانیازمند سیستمی جهت کسب دانش به صورت خودکار تحت عنوان نظرکاوی ایجاد شد. به صورت کلی هدف نظرکاوی تعیین نگرش گوینده یا نویسنده درباره جنبه‌های متفاوت یک موضوع می‌باشد.

نظرکاوی در سه سطح «ویژگی»، «جمله» و «نوشته‌ها» انجام می‌پذیرد که در واقع نگرش کاربر را در یک «نوشته» یایک «جمله» یا «یک ویژگی از یک محصول» به سه دسته مثبت، منفی یا معمولی دسته بندی می‌کند. اگرچه نظرکاوی در سطح نوشتجات و جمله در بسیاری از موارد مفید می‌باشد ولی در بسیاری از کاربرد‌ها نیز، جزئیات ضروری را برای کاربر فراهم نمی‌آورد. یک نظر با احساس مثبت نشان دهنده نظر مثبت نویسنده در مورد تمام جنبه‌های یک کالا نمی‌باشد و همچنین یک نظر با احساس منفی نشان دهنده نارضایتی نویسنده در مورد تمام جنبه‌های یک کالا نمی‌باشد.

 

اشتراک در خبرنامه

ورود کاربران

تماس با شرکت نانو تکنیک

لوگو

  • telدفتر اصفهان : ۳۵۲۳۴۳۲۰ - ۳۵۲۳۴۲۲۰ - ۰۳۱
  • emial این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
Scroll to Top